I Musks fotspor: Tre aksjer som kan bli den neste Tesla

Utgitt: 15. januar 2022

Bilindustrien er en industri i forvandling, noe som har skapt grobunn for flere aksjeraketter. Potensialet er enormt, men det samme er konkurransen. Sannsynligheten er stor for at avkastningen blir formidabel i selskapene som lykkes, men risikoen for å sitte igjen med svarteper er også til stede.

Du har sikkert registrert at bilindustrien er i ferd med å skifte fra fossile drivstoff til el. Det har satt full fart på Tesla-aksjen i de siste årene, men er det mer i vente fra andre aksjer i bransjen?

Tesla har vært en av børsens aller største solskinnshistorier de seneste årene.

Markedet for elbiler utvikler seg i alle fall i et enormt tempo, og nedenfor ser vi på tre aksjer som kan bli den neste som opplever en Tesla-lignende utvikling. Kursutviklingene i selskapene er bratte, både opp og ned, og derfor kan de nye, fremadstormende elbil-selskapene være vinnerkandidater i daytrader.no sin konkurranse. Her kan du vinne 20 000 kroner.

Slik deltar du

Det er enkelt å delta i «Ram en rakett», og du kan være med i konkurransen for bare noen få kroner:

Besøk konkurransens egen side og meld deg på. Her finner du også konkurranseregler og -vilkår.
Åpne en konto hos nettmegleren Markets.com. Det er Markets.com som sponser konkurransen.
Gjennomfør (kjøp og selg) en handel i konkurranseperioden.
Last opp din vinnerkandidat innen 7. mars 2022 via denne siden.

Den som, ved konkurranseperiodens slutt, kan vise til investeringen som har steget mest (min. 40 %), premieres med 20 000 kroner. Pengene kan benyttes etter eget ønske. Kanskje en tur til New York?

Husk at handelen må ha blitt gjort hos Markets.com.

OBS: Det investerte beløp og eventuell gearing (som kan øke avkastningen hvis du handler CFD-produkter) er IKKE relevant. Det er UTELUKKENDE den prosentvise stigningen i aksjekursen eller i det underliggende aktivumet som har betydning. Hvis du eksempelvis kjøper en aksje-CFD hvor aksjekursen stiger 10 %, men gearingen gjør at du oppnår 50 % avkastning på investeringen, så er det stigningen på 10 % som teller i konkurransen.

Luksus-el med sterk batteriteknologi

Lucid Motors så dagens lys i 2007 og fokuserte opprinnelig på å utvikle batterier til elbiler. Det betyr at batteriteknologien til selskapet er førsteklasses, noe som gir fordeler når det kommer til bilenes ytelse. Modellen Lucid Air kan eksempelvis kjøre 800 kilometer på én oppladning. Det er markedsførende hva angår rekkevidde og avgjørende for om selskapet kan bli en ledende spiller på elbil-markedet.

Lucid begynte å selge og levere sedanen Air Dream i slutten av oktober. Med en pris på 169 000 dollar (ca. 1,5 millioner kroner) er det tydelig at selskapet henvender seg til luksussegmentet. Det ventes at bilen kommer til Norge i løpet av våren, uten at prisen er spikret enda.

Med mer enn 17 000 reservasjoner av de fire Lucid Air-modellene er etterspørselen stor. Det er også et godt tegn at reservasjonene fordeler seg på alle modellene. Lucid Air ble i 2021 børsnotert gjennom en såkalt SPAC, og det ga 4,4 milliarder dollar i kassen som skal brukes til å finansiere 2022-aktivitetene. Selskapet er nå i gang med å produsere og levere kjøretøy, utvide produksjonskapasiteten til 50 000 enheter per år, rulle ut alle fire Air-modellene og forberede lanseringen av Lucid Gravity SUV.

Ledelsen kommer fra Tesla, Apple og andre velrenommerte teknologi- og finansselskaper, og det er med på ytterligere å bygge opp om troen på at Lucid Motors kommer til å levere.

Amazon-støttet elbil-produsent setter fart på produksjonen

Rivian Automotive ble børsnotert for bare få måneder siden, og selskapets markedsverdi ligger allerede på nivå med Fords. Faktisk er Ford medeier (12 %) av elbil-kometen. Det samme er Amazon, som eier 20 % av selskapet.

Rivians teknologi er, på samme måte som Lucid Motors, imponerende. Selskapets R1T-modell, en elektrisk pickup, har en anslått rekkevidde på ca. 550 kilometer. Til sammenligning har Fords tilsvarende bil, F-150 Lightning, en rekkevidde på 370-480 kilometer.

Etter børsnoteringen står Rivian tilbake med en kontantbeholdning på 11,9 milliarder dollar, og det gir selskapet mulighet for å ekspandere aggressivt. Målsetningene er høye, men selskapet må først og fremst levere på de mange ordrene som allerede er lagt. Rivian har for nylig annonsert at de åpner produksjonsfasiliteter i Atlanta, USA, før planen er å åpne en fabrikk i Europa før utgangen av 2023.

Selskapets store fordel er partnerskapet med Amazon, noe som kan gi fordeler på forskjellige plan. Blant annet gir det Rivian tilgang til store penger, men det kan også vise seg at Amazon i løpet av de neste årene blir Rivians største kunde. Amazon har bestilt ikke mindre enn 100 000 elektriske varebiler fra Rivian inntil videre.

Forventningene til Rivian er, som for de aller fleste elbil-produsenter, skyhøye. Det kan vise seg å være et tveegget sverd. Klarer Rivian å levere varen ligger det et enormt potensial i aksjen, men skulle selskapet misse forventningene kan det være langt ned fra den verdsettingen som mange mener er for høy allerede i dag. Én ting kan du imidlertid være relativt sikker på: Aksjekursen til Rivian kommer ikke til å stå stille de kommende årene.

Nio – det kinesiske alternativet

Før Lucid og Rivian entret manesjen var det den kinesiske elbil-produsenten Nio som hadde investorenes fokus. I motsetning til sine to konkurrenter ovenfor, er Nio allerede i full gang med å levere biler (over 140 000 i alt). Til sammenligning planlegger Lucid å levere 20 000 biler i 2022, mens Rivian har mottatt 55 000 bestillinger på sin pickup-modell.

Nio har opplevd enkelte problemer med forsyningskjedene. Bortsett fra det er stemningen rundt selskapet optimistisk, og noen analytikere anser Nio for å ligge tre år foran Lucid og Rivian. Dermed kan det kinesiske selskapet være et godt alternativ for investorer som foretrekker erfaring fremfor uforløst potensial.

Ordrebøkene er fortsatt fulle, kundene er fornøyde og markedet har store forventninger til 2022. Selskapet lanserer trolig tre nye produkter i det kommende året, noe som kan gi mulighet for å vinne tilbake noen av de tapte markedsandelene.

Andre muligheter i sektoren

Det finnes også andre kinesiske utfordrere til Nio og Tesla, blant annet Xpeng og Li Auto.

Innenfor den tradisjonelle bilindustrien er også den grønne omstillingen i full gang. Det er verdt å nevne både Ford og Volkswagen, men i bunn og grunn er alle de store bilfirmaene på vei inn i det konkurransepregede elbil-markedet.

Alle aksjene vi har nevnt ovenfor kan du handle hos Markets.com. Det er også den megleren vi bruker i konkurransen «Ram en rakett».

PS. Du må være ekstra oppmerksom hvis du kjøper aksjer i selskaper som fortsatt ikke tjener penger. Særlig i det aktuelle investeringsklimaet, hvor det eksisterer en frykt for stigende inflasjon og renter, kan denne typen aksjer være forbundet med høyere risiko enn vanlig.

Del denne artikel