Kan bruken av bestemte ord forutse en ny krise?

Utgitt: 15. september 2016

Kan medienes bruk av bestemte ord forutse en ny krise? 

Medienes dekning av bestemte emner kan ofte fortelle noe om fremtiden. For eksempel hvis Apple kommer med en ny gadget, kan omfanget av omtale frem til lanseringen si noe om hvor suksessfullt produktet vil bli. På samme måte kan omfanget av ord som «sukkersyke», «olympiske leker», «tvangshandlinger» og så videre, si noe om hva verden interesserer seg for akkurat nå.

Vil du daytrade? Vi anbefaler handelsplattformen Markets Klikk her

Verdens største uavhengige institutt for markedsanalyse, Elliott Wave Institute, har med utgangspunkt i Bloomberg regnet sammen bruken av begrepet «finanspolitisk stimuli» («fiscal stimulus») i en periode på 10 år. Resultatet er skremmende. Begrepet diskuterer typisk når økonomien er inne i en vanskelig periode, og undersøkelsen viser at omtalen er rekordhøy for øyeblikket. Bruken av begrepet er faktisk like høy nå som i tiden rett etter finanskrisen, hvor verdensøkonomien skulle reddes.

Det som er tankevekkende er at bruken av begrepet denne gangen, skjer i en periode hvor Dow Jones og NASDAQ er i nærheten av all time high.

Se følgende video fra Elliott Wave Institute:



Vil du daytrade? Vi anbefaler handelsplattformen Markets Klikk her
Del denne artikel

Kommentarer

  • Relatert
  • Seneste
  • Populære
Der er ingen relateret indlæg