Bokanmeldelse: Aksjekjøp og Daytrading, Oddmund Grøtte

Utgitt: 24. mars 2017

Bokanmeldelse: “Aksjekjøp og Daytrading” av Oddmund Grøtte. 4. utgave, 2016, Hegnar Media AS, 604 sider.

Aksjekjøp og daytrading
“Aksjekjøp og Daytrading” av Oddmund Grøtte. Hentet fra: Adlibris.

Dette er en av bestselgerne innenfor bøker om aksjehandel og trading, og forsiden prydes med teksten “Bestselgerutgave 25.000 eksemplarer”. Boken er skrevet av Oddmund Grøtte, som har handlet suksessfullt på amerikanske aksjemarkeder siden 2001, hvor han fokuserer på kvantitative analyser for sine kortsiktige handler. Boken utgis av Hegnar Media AS, og første utgave kom i 2002.

Boken tar for seg det meste man behøver å kunne hva gjelder aksjehandel og trading generelt. Den tar deg gjennom grunnleggende emner som hva slags muligheter du har, hvilke kostander som forbindes med trading, og forskjellen på fundamental og teknisk analyse.

Videre går boken gjennom to særs viktige emner for deg som ønsker å bli bedre som trader og aksjehandler – nemlig psykologi og risiko. Gjennom drøye 100 sider tar Oddmund Grøtte deg gjennom viktigheten av å være objektiv, ha tålmodighet og disiplin, og stole på deg selv, samt eksempler på hvordan du kan styre din risiko med for eksempel stop loss, og grunnleggende forklaring av hvilke risikoer som finnes ute på markedene. Boken tar også meget grundig for seg en av måtene man kan handle på ved å handle finansielle instrumenter. Det dreier seg om shortsalg. Her forklarer boken hva shortsalg er og hvordan du kan tjene penger selv om markedene faller.

Vi anbefaler nettmegleren Markets.comKlikk her

Boken handler ikke bare om selve handlingen og de psykologiske aspektene ved trading – den går også grundig gjennom hvordan man bruker teknisk analyse som grunnlag for sine handler. Man får innsikt hvordan grafene bygges opp og hva som styrer utviklingen, tekniske analyseverktøyer som støtte- og motstandsnivåer og volum. Boken har også en god gjennomgang av ulike strategier og hvordan man konkret bruker de i sine handler. Det være seg eksempelvis brudd på støtte- eller motstandsnivåer, ulike formasjoner som hode-og-skuldre-formasjonen, gaps i kursutviklingen, og ulike formasjoner. Du vil også få god oversikt over ulike indikatorer som glidende gjennomsnitt, RSI, MACD og så videre.

Det vi liker ved denne boken er at, ut over det å beskrive og fortelle om de ulike formasjonene, indikatorene og tekniske verktøy, så illustrerer Oddmund Grøtte dette med eksempler fra virkeligheten. Til dette brukes det utsnitt fra grafvinduer som han i tillegg forteller ytterligere om. Videre kommer det konkrete bruksområder, og ikke minst, hvordan og når man skal bruke indikatorer, formasjoner og brudd som inngang til markedet.

Boken går også gjennom hva du skal se etter dersom du ønsker å daytrade, eksempelvis markeder med høy likviditet og volatilitet. Han kommer også med forslag til konkrete strategier som kan hjelpe deg med overgangen fra langsiktig investor til kortsiktig daytrader.

Denne boken er absolutt å anbefale både for deg som ny daytrader, og mer erfarne tradere. Boken kan leses fra perm til perm, hvor man får en god kronologisk innføring i hva aksjekjøp og daytrading innebærer. Boken kan også brukes som et oppslagsverk hvis du trenger mer input til dine strategier eller en oppfriskning i de ulike formasjonene og tekniske indikatorer.

Les mer om boken her: Adlibris.

Del denne artikel